سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون از کارى ترسى بدان درشو ، که خود را سخت پاییدن دشوارتر تا در نشدن در کار و ترسیدن . [نهج البلاغه]
اسلام علی(ع) - شیعیان اهل سنت واقعی
محمد علی ( پنج شنبه 86/6/1 :: ساعت 10:30 صبح )

این سوال، سوال معروفی است که عده‌ای ازبهانه جویان آنرا مطرح کرده‌اند و آن اینکه درست است که علی نخستین کسی است که اسلام آورد، ولی آیا اسلام یک کودک 10 ساله و نابالغ پذیرفته است؟

مرحوم علامه امین می‌گوید: « ابو جعفر اسکافی معتزلی متوفای سال 240 در رساله خود می‌نویسد که همه مردم می‌دانند که علی (ع) افتخار پیشگامی به اسلام را داشت. جایی که خود ایشان فرمودند پیامبر روز دوشنبه مبعوث شدند و من سه شنبه ایمان آوردم. و یا اینکه میفرمودند من هفت سال قبل از دیگران نماز خواندم! و این مساله از هر مشهوری مشهورتر است و ما کسی را در گذشته نیافته‌ایم که اسلام علی را سبک بشمارد یا بگوید او اسلام آورد در حالیکه کودک خردسال بود. عجب اینکه افرادی چون « عباس» و « حمزه» برای پذیرش اسلام منتظر عکس‌العمل ابوطالب بودند ولی فرزند ابوطالب هرگز منتظر پدر ننشست و ایمان آورد» ( الغدیر ج 3 ص 237)

کوتاه سخن اینکه:

اولا پیامبر (ص)، اسلام علی را پذیرفت و کسی که اسلام او را به خاطر سن و سال معتبر نداند در واقع ایراد به پیامبر گرامی اسلام گرفته است!

ثانیا در داستان یوم ادار که پیامبر خویشان و اقوام خود را به اسلام دعوت نمود، فرمودند که نخستین کسی که دعوت او را برای دفاع از اسلام بپذیرد برادر و وصی و جانشین او خواهد بود. هیچ کس دعوت ایشان را نپذیرفت جز علی بن ابیطالب که گفت من تو را یاری می‌کنم و با تو بیعت می‌کنم و پیامبر هم فرمودند تو برادر و وصی و جانشین من هستی.

بدون شک سن بلوغ شرط پذیرش اسلام نیست، هر نوجوانی که عقل و تمیزکافی داشته باشد و اسلام را بپذیرد، در زمره مسلمانان قرار می‌گیرد.

ثالثا  از قرآن مجید استفاده می‌شود که حتی بلوغ شرط نبوت هم نیست و برخی از پیامبران در دوران طفولیت به این مقام رسیده‌اند. چنانکه در حق یحیی می‌فرماید:« ما فرمان نبوت را در طفولیت به او دادیم. مریم : 12 »

در جایی که برای نبوت که مقام بسیار بالایی است شرط سن قرار نگرفته چگونه می‌توان ادعا کرد که ایمان آوردن و اسلام آوردن به سن و سال ربط دارد؟

فراتر از همه اینها، همان است که رسول خدا اسلام علی را پذیرفت و او را به عنوان برادر و وصی و جانشین خود معرفی نمود.




لیست کل یادداشت های این وبلاگ
غدیر حقیقت انکار نا پذیر تاریخ
مناظره با اهل سنت
اهانت دجالان به علی بن ابیطالب (ع)
گفتاری از دکتر شریعتی درباره حضرت فاطمه زهرا
مولوی و محبت اهل بیت
غدیر حقیقتی انکار نشدنی
آیا توسل به پیامبر شرک است؟
[عناوین آرشیوشده]