سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون روز نهروان به کشتگان خوارج گذشت فرمود : ] بدا به حال شما ، آن که شما را فریفته گرداند زیانتان رساند . [ او را گفتند اى امیر مؤمنان که آنان را فریفت ؟ فرمود : ] شیطان گمراه کننده و نفس‏هاى به بدى فرمان دهنده ، آنان را فریفته آرزوها ساخت و راه را براى نافرمانى‏شان بپرداخت ، به پیروز کردن‏شان وعده کرد و به آتششان درآورد . [نهج البلاغه]
آیا اسلام کودک 10 ساله پذیرفته نیست؟! - شیعیان اهل سنت واقعی
محمد علی ( شنبه 86/6/3 :: ساعت 7:28 عصر )

در پاسخ به آنهایی که اسلام را اینگونه تقسیم بندی می‏کنند:

« اسلام کودک نابالغ و اسلام آدم بالغ!»

عده‌ای از عزیزان اهل سنت وقتی با مراجعه به کتب و احادیث مستند و مورد قبول سنی و شیعه متوجه می‌شوند که اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد و به دین اسلام معتقد شد کسی نبود جز علی بن ابیطالب، فورا برای حل مشکل سایر اصحاب و خلفا، موضوعی را مطرح می‌کنند که هرگز نه در آیات و روایات و نه در سنت، ملاک تقسیم بندی افراد نبوده و در تاریخ هم نیامده است که رسول خدا مسلمانان اولیه را اینگونه مورد خطاب قرار داده باشند!

همانطوریکه بیان شد، به گواه احادیث معتبر و موثق و مورد قبول اهل سنت و تشیع، نخستین کسی که به اسلام ایمان آورد، امام علی (ع) بودند. اما عده‌ای از اهل سنت به این بهانه که حضرت علی، در آن زمان کودکی 10 ساله بوده‏اند، ایمان و اسلام او را فاقد ارزش می‌دانند و عده‌ای دیگر هم مسلمانان اولیه را به دو گروه ( افراد بالغ و نابالغ) تقسیم می‌کنند و علی(ع) را در گروه افراد نابالغ و ابوبکر را در گروه افراد بالغ قرار می‌دهند! چیزی که هرگز سابقه نداشته و هیچگاه از زبان رسول خدا شنیده نشد که افراد خود را اینگونه تقسیم کنند!

مساله شگفت آور اینکه ابن تیمیه که لجاجت و مخالفت او با خاندان اهل بیت، مشهور است برای حل مشکل فوق اینگونه می‌نویسد: چون پیغمبر صلى الله علیه و سلم مبعوث شد احدی از قریش ایمان نداشت نه صغیرشان و نه کبیرشان، هم مردانشان و هم اطفالشان بت پرست بودند و این کلی شامل علی و غیر علی نیز می شود. اگر گفته شود کفر طفل ضرری ندارد، گوییم ایمان او هم مانند ایمان مردان نیست، پس مرد دارای حکم ایمان است ولو اینکه پس از کفر باشد، و طفل داری حکم کفر و ایمان است در حالیکه کمتر از بلوغ باشد.

اما از ابن تیمیه و کسانی که به گفته او احتجاج می‌کنند، باید پرسید مگر شما قبول ندارید که امام علی(ع) تمام دوران کودکی خود را در منزل رسول خدا گذرانده و در کنار ایشان زندگی کرده‌اند، پس چگونه ادعا می کنید که او هم مانند سایر مردم، بت پرست بوده؟! آیا ادعا می‌کنید که پیامبر خدا در دوران سرپرستی علی(ع) هیچگاه مراقب اعمال و رفتار او نبوده؟

و سوال دیگر آنکه اگر به قول شما ایمان و شرک کودک نابالغ هیچگونه سود و ضرری ندارد، پس چگونه خضر در سفر خود با حضرت موسی، کودکی نابالغ را کشت؟

احادیثی که سبقت ایمان علی(ع) را اثبات می‌کند :

الف- پیش از همه، خود پیامبر اسلام به پیشقدم بودن علی (ع) تصریح کرده و در میان جمعی از یاران خود فرمودند: « نخستین کسی که در روز رستاخیز با من در کنار حوض کوثر ملاقات می‌کند، پیشقدمترین شما در اسلام، علی بن ابی طالب است» ( ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب ج 3 ص 28- ابن ابی الحدید شرح نهج البلاغه ج 13 ص 119 – الحاکم نیشابوری ، المستدرک علی صحیحین ج 3 ص 17)

ب – دانشمندان و محدثان نقل می‌کنند : حضرت محمد (ص) روز دوشنبه به نبوت مبعوث شدند و علی (ع) فردای آنروز با او نماز خواندند. ( ابن عبدالبر ، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب ج 3 ص 32 – ابن اثیر الکامل فی التاریخ ج 2 ص 57 – حاکم نیشابوری در المستدرک علی صحیحین ج 3 ص 112 )

ج - امام در خطبه « قاصعه» می‌فرماید:« آنروز اسلام جز به خانه پیامبر و خدیجه راه نیافته بود و من سومین نفر آنها بودم. نور وحی و رسالت را می‌دیدم و بوی نبوت را می‌شنیدم» ( نهج البلاغه خطبه 192)

د – امام می‌فرماید:« من بنده خدا و برادر و صدیق اکبرم، این سخن را پس از من جز دروغگوی افتراساز نمی‌گوید من هفت سال پیش از مردم با رسول خدا نماز گزاردم» ( طبری در تاریخ الامم و الملوک ج 2 ص 312 – ابن اثیر در الکامل فی التاریخ ج 2 ص 57 – المستدرک علی صحیحین ج 3 ص 112 )

باید از آنهایی که این تقسیم بندی را بکار می‏برند، پرسید که چرا در این احادیث، به آنچه که آنها اعتقاد دارند هیچ اشاره‌ای نشده است؟!

 

 



محمد علی ( پنج شنبه 86/6/1 :: ساعت 10:30 صبح )

این سوال، سوال معروفی است که عده‌ای ازبهانه جویان آنرا مطرح کرده‌اند و آن اینکه درست است که علی نخستین کسی است که اسلام آورد، ولی آیا اسلام یک کودک 10 ساله و نابالغ پذیرفته است؟

مرحوم علامه امین می‌گوید: « ابو جعفر اسکافی معتزلی متوفای سال 240 در رساله خود می‌نویسد که همه مردم می‌دانند که علی (ع) افتخار پیشگامی به اسلام را داشت. جایی که خود ایشان فرمودند پیامبر روز دوشنبه مبعوث شدند و من سه شنبه ایمان آوردم. و یا اینکه میفرمودند من هفت سال قبل از دیگران نماز خواندم! و این مساله از هر مشهوری مشهورتر است و ما کسی را در گذشته نیافته‌ایم که اسلام علی را سبک بشمارد یا بگوید او اسلام آورد در حالیکه کودک خردسال بود. عجب اینکه افرادی چون « عباس» و « حمزه» برای پذیرش اسلام منتظر عکس‌العمل ابوطالب بودند ولی فرزند ابوطالب هرگز منتظر پدر ننشست و ایمان آورد» ( الغدیر ج 3 ص 237)

کوتاه سخن اینکه:

اولا پیامبر (ص)، اسلام علی را پذیرفت و کسی که اسلام او را به خاطر سن و سال معتبر نداند در واقع ایراد به پیامبر گرامی اسلام گرفته است!

ثانیا در داستان یوم ادار که پیامبر خویشان و اقوام خود را به اسلام دعوت نمود، فرمودند که نخستین کسی که دعوت او را برای دفاع از اسلام بپذیرد برادر و وصی و جانشین او خواهد بود. هیچ کس دعوت ایشان را نپذیرفت جز علی بن ابیطالب که گفت من تو را یاری می‌کنم و با تو بیعت می‌کنم و پیامبر هم فرمودند تو برادر و وصی و جانشین من هستی.

بدون شک سن بلوغ شرط پذیرش اسلام نیست، هر نوجوانی که عقل و تمیزکافی داشته باشد و اسلام را بپذیرد، در زمره مسلمانان قرار می‌گیرد.

ثالثا  از قرآن مجید استفاده می‌شود که حتی بلوغ شرط نبوت هم نیست و برخی از پیامبران در دوران طفولیت به این مقام رسیده‌اند. چنانکه در حق یحیی می‌فرماید:« ما فرمان نبوت را در طفولیت به او دادیم. مریم : 12 »

در جایی که برای نبوت که مقام بسیار بالایی است شرط سن قرار نگرفته چگونه می‌توان ادعا کرد که ایمان آوردن و اسلام آوردن به سن و سال ربط دارد؟

فراتر از همه اینها، همان است که رسول خدا اسلام علی را پذیرفت و او را به عنوان برادر و وصی و جانشین خود معرفی نمود.




لیست کل یادداشت های این وبلاگ
غدیر حقیقت انکار نا پذیر تاریخ
مناظره با اهل سنت
اهانت دجالان به علی بن ابیطالب (ع)
گفتاری از دکتر شریعتی درباره حضرت فاطمه زهرا
مولوی و محبت اهل بیت
غدیر حقیقتی انکار نشدنی
آیا توسل به پیامبر شرک است؟
[عناوین آرشیوشده]