• وبلاگ : شيعيان اهل سنت واقعي
  • يادداشت : افسانه عبدالله بن سبا؟!
  • نظرات : 1 خصوصي ، 19 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    با سلام دو نكته درباره عبدالله بن سبا بايد مد نظر تحليلگران قرار گيرد: 1- فرض اول آن كه عبدالله بن سبا شخصيتي موهوم است ( كه علامه عسكري در كتاب خود به همين نام آن را اثبات مي كند) در اينصورت سوال اينجاست كه چرا در برخي كتب رجالي و يا تاريخي به او اشاره شده است ؟

    پاسخ آن است كه موهوم و ساختگي بودن يك شخصيت تاريخي كه نام او از سالهاي دور وارد تاريخ شده است مانع از آن نيست كه گروهي از تاريخ نويسان بعدي ( بعد از ساخته و پرداخته شدن شخصيت موهوم او) نام او را نقل كرده باشند . شناخت دروغ بودن چنين شخصيتي كه بنا به اعتذاف بسياري از محققين اهل سنت هم موهوم مي باشد كار ساده اي براي تاريخ نويسان گذشته نبوده و امروزه با گسترش دامنه اطلاعات و كتب مختلف و استناد و تحليل براحتي مي توان چيرزي را فهميد كه در گردو خاك دوران اموي ممكن نبوده است . پس به جاي تكرار نام او از ميان كتب شيعه و سني بايد يك مرد پيدا شود و دلايل و استدلالاتي را كه نشاندهنده ي دروغ بودن اين شخصيت خيالي است رد كند! نه آن كه دوباره به سراغ همان كتب و مداركي رود كه يا خود سازنده قصه باشند و يا ناقل خبر دروغ ببوده اند و امكان يا توانايي نقد آن را نداشته اند.

    2- فرض دوم صحت شخصيت چنين آدمي است ! بفرض محال كه وي وجود خارجي داشته است و افكار غلو آميزي هم از خود منتشر كرده باشد. آيا شيعه امروزين (‏شيعه جعفر صادق عليه السلام) افكار و عقايد خود را منتسب به اهل بيت پيامبر مي داند يا منتسب به او؟ آيا براي افكار و عقايد خود دلايل عقلي و نقلي بسيار دارد يا منحصر به اقوال او ست؟! روشن است كه وقتي از روبرو شدن با استدلال عاجز باشيم به سراغ اين حرفها مي رويم . لابد عبدالله بن سبا به وجود خدا هم معتقد بوده است (‏اصل وجود خدا را مي كويم نه اين كه خدا كيست؟) پس حالا ما منكر وجود خدا شويم چون او آن را قبول داشته ؟!! اين چه استدلال ضعيفي است !‏ حتي مشركين مكه در زمان بعثت هم به الله معتقد بودند. حالا درست است كه ما بياييم و بگوييم الله زاييده و ساخته و پرداخته مشركين است ؟!! خير ! عقايد شيعه امروزين تفاوتهاي بنيادين با آنچه كه بنام عبدالله بن سبا منتشر كرده اند دارد و اگر مشابهت هايي هم باشد در جنبه هاي حق است . مثل مشابهت برخي عقايد اسلام با مشركين . ( مشابهت نه عين هم بودن )

    پاسخ

    سلام و ممنون از حضرتعالي... مطلب جديد وبلاگ در خصوص ريشه هاي پيدايش شيعه را مطالعه بفرماييد. هر چند بهانه هاي واهي مخالفان را با هيچ مطنقي نمي توان پاسخ داد!!!