سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای علیّ! از ویژگیهای مؤمن آن است که حقیقت را از دشمنش می پذیرد و فرا نمی گیرد جز برای آنکه بداند و نمی داند جز برای آنکه عمل کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
مناظره یا مباهله؟! - شیعیان اهل سنت واقعی
محمد علی ( چهارشنبه 86/8/2 :: ساعت 6:58 عصر )

در یادداشت قبلی نوشتم که پس از پخش مصاحبه دکتر عصام العماد از تلویزیون، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت سیستان، به انتقاد از صدا و سیما پرداخت و متاسفانه در اعتراض خود، واقعیت را کمی تغییر داده و سخنانی گفتند که نشان دهنده غفلت و شتاب‌زدگی ایشان است. وی در سخنان خود از صدا و سیما خواست که فرصتی را هم در اختیار بزرگان و علمای شیعه که سنی شده‌اند، بدهد تا آنها هم دلایل تغییر مذهب خود را بیان کنند!! ایشان همچنین ضمن اشاره به این نکته که دکتر عصام هرگز سنی نبوده‌اند اظهار داشتند : «من در این جا این مطلب را اعلام می‌دارم که اهل سنت بالاتفاق از دوستداران حضرت علی رضی الله عنه هستند و هرکس که نسبت به حضرت علی، اهل بیت ایشان، حضرت حسین، حضرت حسن، و حضرت فاطمه رضی الله عنهم محبت نداشته باشد صد در صد او سنی نیست. سنی به کسی می گویند که خلفای راشدین و فرزندان آن حضرت صلی الله علیه و سلم، ازواج مطهرات و همه مهاجرین و انصار رضی الله عنهم را دوست داشته باشد.»... پس از این سخنان، دکتر سید محمد حسینی قزوینی، آمادگی خود را جهت مناظره با ایشان بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرد. ایشان در متن نامه خود نوشتند که با توجه به سخنان یاد شده که به نظر ما خلاف واقع و مخالف با وحدت می باشد، اینجانب آمادگی خود را بدون هیچ پیش شرطی برای مناظره و گفتگوی دوستانه با جناب مولوی عبدالحمید اعلام می دارم. اما در حالیکه خود جناب مولوی در سخنان خود از صدا و سیما تقاضا کرده بود که این امکان را در اختیار آنها هم قرار بدهد تا از مذهب خود دفاع کنند، دفتر ایشان پس از چند روز درخواست مناظره را رد کرده و پاسخ دادند که « اگر آقای دکتر قزوینی آمادگی مباهله داشته باشد، ایشان جهت مباهله آمادگی کامل خود را اعلام می‌دارند.»  البته در اینجا قصد ندارم که بار دیگر جواب گفته‌های ایشان را بنویسم اما نکاتی را مایلم که بطور خلاصه به آن اشاره کنم:

1-    ما منکر آن نیستیم که ممکن است افرادی وجود داشته باشند که مذهب خود را از شیعه به سنی تغییر داده باشند، اما سوال ما از ایشان اینست که از کدام عالم و دانشمند شیعی صحبت می‌کنید؟ تا جاییکه سراغ داریم این عالمان و بزرگان اهل سنت بوده‌اند که با خواندن و دقت در کتب خودشان به حقانیت مذهب اهل بیت ایمان آورده و شیعه شده‌اند. اگر شما بزرگان و عالمانی از شیعه می‌شناسید که سنی شده‌اند پس لطف کنید و در همین خطبه‌های نماز جمعه خودتان نام آنها را بیان کنید تا همه بدانند که چند عالم شیعی مذهب خود را تغییر داده است؟

2-    درباره احترام اهل سنت نسبت به اهل بیت، شکی نداریم. آقای عماد هم در تلویزیون نگفتند که سنی‌ها چنینند و چنانند. ایشان از دیدگاه یک وهابی، نظرات خود را بیان کردند. آیا نگرانی و عصبانیت آقای مولوی بخاطر بیان اعتقادات یک وهابی است که خود اعتراف می‌کند سابقا چنین اندیشه‌ای داشته است؟

3-    و اینکه گفته‌اند سنی به کسی می‌گویند که خلفای راشدین و ... همه مهاجر و انصار را دوست  داشته باشد... جناب مولوی مشکل ما هم با شما اینجاست که ما اعتقاد داریم با تکیه بر آیات و روایات نمی‌توان همه آنها را دوست داشت. چرا که به گواه کتب و اسناد مورد اعتماد و اطمینان شیعه و سنی، بسیاری از آنان پس از رحلت پیامبر اکرم از مسیر حقه اسلام منحرف شده و راه دیگری را در پیش گرفتند. بد نیست که این روایت را مد نظر داشته باشید:

ابو جمعه می‌گوید : به اتفاق ابوعبیده جراح، با رسول خدا می‌رفتیم که وی از رسول خدا پرسید آیا کسی از ما بهتر است در صورتی که ما به شما ایمان آوردیم و با شما جهاد کرده‌ایم؟ حضرت فرمود آری مردمی که پس از شما می‌ایند و به من ایمان می‌اورند در حالیکه مرا ندیده‌اند. رسول خدا فرمودند: همانا شما با پای برهنه و عریان محشور می‌شوید و عده‌ای از اصحاب من را به سوی جهنم می‌برند. پس من می‌گویم: اصحابم، اصحابم. به من می‌گویند همانا آنان از زمانی که تو از ایشان جدا شدی پیوسته مرتد شده و به عقب برگشتند، پس من مانند بنده صالح ( حضرت عیسی) می‌گویم مادامی که در میان آنان بودم شاهد اعمال آنان بودم. ( صحیح بخاری ج 4 ص 110 و ...)

        4- اما در خصوص رد دعوت مناظره از سوی مولوی و پیشنهاد مباهله، تنها چیزی که می‌توانم بگویم اینست که ایشان با این نظر خود اولا گفته قبلی خود را مبنی بر بیان عقاید مختلف رد کردند و نکته مهمتر آنکه مباهله وقتی صورت می‌گیرد که طرفین با ادله علمی و بحث و گفتگو نتوانند یکدیگر را قانع بکنند و آنوقت است که نوبت به مباهله می‌رسد. از جناب مولوی انتظار بیشتری در این خصوص می‌رفت...

 

 




لیست کل یادداشت های این وبلاگ
غدیر حقیقت انکار نا پذیر تاریخ
مناظره با اهل سنت
اهانت دجالان به علی بن ابیطالب (ع)
گفتاری از دکتر شریعتی درباره حضرت فاطمه زهرا
مولوی و محبت اهل بیت
غدیر حقیقتی انکار نشدنی
آیا توسل به پیامبر شرک است؟
[عناوین آرشیوشده]